nedeľa 12. januára 2014

Kakaovo-rumové alias "šmecové" guľky



Tieto gulky asi mnohi poznate. U nas su tradinym ukoncenim velkeho pecenia. Mozno vas prekvapi nazov šmecove guľky. Moja sestra ich tak pomenovala, kedze sa vacsinou robia zo zbytkov  (z orezkov okrajov) "zo smeti" (smeti = šmece po vychodniarsky), takze v nasej rodine im uz  prischol tento nazov. Mozno nazov nie  prave usiam najlahodnejsi, ale zato gulky, tak tie su rozhodne lahodne. Dokonca pre moju dceru boli tohto roku tie najlepsie z celeho  tohtorocneho vianoneho pecenia . No, kedze som piekla viacmenej kusove a suche  vianocne cukrovinky, az tak vela odrezkov som nemala, preto som si upiekla piskotu zvlast nna tieto gulky. Naozaj k tomu vela netreba a gulky su vhodne aj pre mlade zacinajuce gazdinky. Obalovat sa mozu v mletych orehoch, v struhanom kokose, cokohoblinach. Komu co vyhovuje. Zdobime farebnymi lentilkami, kuskami orechu resp. gumenymi cukrikmi, ci kandizovanym ovocim. Ak gulky konzumuju iba dospeli, pridanim kvapky rumu jednoznane zvysite level ich chuti. Ja som tentokrat miesto rumu pridala trochu amaretta. Slovom jednoduche a vyborne.
Ingrediencie:
piskota;
4 vajcia
4 PL krystaloveho cukru
4 PL polohrubej muku ( zarovnane)
stipka soli
1 PL kakaa

okrem toho potrebujeme:
cca 80-100 g masla
2 PL kakaa
2 PL  dzemu
100 g mletych orehov
2-3 PL  rumu ( u mna Amaretto)
ak je cesto suche, mozno pridat trohu sirupu alebo stavy z kompotu (rumu)
na obalovanie a zdobenie:
kokos , alebo mlete orechy, na ozdobu kusky orechov alebo lentilky

Postup: Piskotu upecieme klasickym sposobom. Bielka naslahame so stipkou soli, ked su pekne biele, pridame cukor a naslahame do tuhej peny. Pridame zltka a jemne preslahame. Vmiesame muku zmiesanu s kakaom a upecieme na plechu vylozenom papierom na pecenie vo vopred vyhriatej rure  pri teplote 180 stupnov cca 15 minut. Nechame vychladnut. Odstranime papier a piskotu nalameme na mensie kusky do misky , kde postupne pridavame ostatne suroviny. Zmiesame, vypracujeme cesto ( mozeme dat zachladit do chladnicky, lepsie sa formuju gulky) a formujeme gulky vo velkosti vlaskeho orecha. Obalime v kokose a ozdobime lentilkou.





2 komentáre:

  1. Ty jsou moc hezkee !

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To sú moje milované , škoda , že si neposlala koštovku......evulga

    OdpovedaťOdstrániť

Dakujem za kazdy komentar, aj negativny:)