pondelok 23. júna 2014

Karamelový zákusok na oplátke




Tento zakusok peciem uz takmer tridsat rokov. Vacsinou ho pripravujem na Vianoce. Je oblubenym zakuskom mojej starsej dcerky a kedze na Vianoce sa snazim  kazdemu upeciet ten jeho NAJ, tak u nas tradicne tento nesmie chybat.  Mala som uz uvarene Salko a potrebovala  som ho minut. Volba padla na tento zakusok. Rozhodla som sa pridat pridat recept  na blog, nech je stale po ruke. Ano, moj blog plni íba funkciu elektronickej kucharky hlavne pre mna a pre moju rodinu. Je aj akymsi pamatnickom  na moje cestovatelske a kulinarske zazitky. Ja nie som ziaden gastronom , takze u mna nenajdete ziadne hlbkove uvahy a recenzie  z kucharskeho umenia, ani ziadnych oblasti spojenych s gastronomiou. Necitim sa byt povolana a fundovana hrat sa na mudrca. Ja som len obycajny amater, ktory rad vari a pecie. Ak sa mi  nieco zapaci a som spokojna s receptom ulozim si ho  na blogu.  Kedze je blog  verejny, tak tie recepty su  tu aj pre vas, priatelia.


Ingrediencie:
rozpis je na plech 30x40 cm

7 bielkov
5 zltkov
250 g krystaloveho cukru
200 g mletych orechov
4 PL struhanky  ( kopcovite)
1/2 prasku do peciva
stipka soli
3 ks tortovych oplatkov

Krem:
1 plechovka uvareneho Salka ( kondenzovane mlieko zahustene, sladene)
250 g masla

okrem toho:
za hrst posekanych na suchej panvici oprazenych orechov
30-50 g cokolady ( postruhanej)

Potup:
Salko uvarime v plechovke. Varime ho minimalne 2.5 hodiny az 3 hodiny. Plechovka musi byt ponorena cela  vo vode a pocas varenia plechovku otacame. Ak voda vyvrie, vzdy doplnime mnozstvo vody tak, aby bola cela plechovka ponorena vo vode. Je dobre, ak si Salko uvarime den vopred, aby dobre vychladlo. Ak chceme setrit energiu, mozeme si uvarit aj dve plechovky naraz. Uvarene Salko v plechovke ( neotvorenej) vydrzi aj tri mesiace. V ziadnom pripade neotvarame nevychladene Salko, mozeme sa popalit ( horuce velmi prska).

Najprv si pripravime plech, ktory volozime tortovymi oplatkami. Je dobre, ak si rohy oblatky jemne prstami olameme do okruhla, aby nam oplatky pekne sadli na plech. Pripraveny plech odlozime bokom. Na suchej panvici oprazime posekane orechy. Urcite tento krok nevynechajte, oprazene orechy dodaju zakusku vybornu chut. Odlozime bokom, kym vychladnu.


Bielka naslahame so stipkou soli. Ked uz bielka zbeleju, zacneme pridavat v malych mnozstvach cukor. Stale slahame. Ked uz mame cukor rozpusteny, pridame zltka a jemne zaslahame. Nakoniec pridame mlete orechy zmiesane so struhankou  a praskom do peciva. Uz iba jemne rucne premiesame. Vylejeme na plech vylozeny tortovymi oplatkami a zarovneme. Pecieme vo vyhriatej rure pri teplote 180 stupnov C cca 20-25 minut. Zbytocne korpus nevysusujeme - kontrola spajlou.

Maslo naslahame a po lyziciach pridavame uvarene, skaramelizovane Salko. Slahame, kym dostaneme kompaktny krem . Krem natrieme ma dobre vychladeny korpus a zarovname. Posypeme oprazenymi orechami a postruhame cokoladu. Dame do chadnicky, lepsie sa kraja, ak je krem stuhnuty












12 komentárov:

  1. mňam Adrika, tento mám rada...a vlastne všetky karamelové

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dobrý deň, chcela by som vyskúšať Váš koláčik, len sa chcel opýtať a aký rozmer plechu ho robíte? Ďakujem. gabika

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. dobry vecer Gabika, rozmer plechu je 30x40 cm.....je to klasicky, stary plech s krajom ( vnutorne rozmery 27x37cm)....idem doplnit aj do receptu :)

      Odstrániť
  3. Fantasticky chutnučko vyzerá. Adrika, vôbec doň nejde múka? A ešte by som sa chcela spýtať, či by sa to nedalo bez tých oplátok? Ale zrejme sú na spevnenie, však? Príložitostne by som ho chcela vyskúšať, lebo sa mi zdá, že nie je až taký zložitý.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kristinka nejde tam ani gram muky, iba struhanka. Rozhodne oplatky tam musia byt lebo piskota je krehka a prilepila by sa o plech....rozhodne doporucujem vyskusat a ak mate radi karamelove, urcite si ho zamilujete :)...dakujem za navstevu aj komentarik :)

      Odstrániť
  4. Myslite, ze bude chutit rovnako ak pouzijem uz hotove karamelove Salko ?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mily anonym, ja som roila s hotovym karamelovym Salkom iba dvakrat a nemam s nim velmi dobre skusenosti...to doma uvarene je ovela hustejsie....pozor, aby nebol krem velmi riedky.....chutovo je to identicke

      Odstrániť
    2. Dakujem za odpoved, vyskusam to teda radsej s tym klasickym Salkom :) Mimochodom, musim Vam povedat, ze Vas blog sledujem od zaciatku, mate tu krasne a chutne recepty, zopar z nich uz patri medzi moje oblubene :) Som priblizne vo veku vasich dcer, starsiu poznam aj osobne, a bola som velmi milo prekvapena, ze ma taku sikovnu mamku ;)

      Odstrániť
  5. Vyborny zakusok..Upiekla som ho cez vikend a mal velky uspech.. i kolegovia v praci sa oblizovali. Myslim, ze nebude chybat ani na nasom vianocnom stole. Vdaka

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Máme alergiu na orechy. Mohli by sa vymeniť kokosom?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mily anonym, zial neskusala som, tak neviem zodpovedne povedat ci ano. V kokose by som urcite nedavala struhanku, ale skor hrubu muku. Neviem vsak zarucit vysledok pri tejto zmene, kedze to nemam odskusane. Pekny adventny cas zelam.Ada

      Odstrániť

Dakujem za kazdy komentar, aj negativny:)