sobota 7. marca 2015

Koláč z kysnutého cesta s mäsovou plnkou


Pred par  dnami  som videla tento kolac kolovat na internete.Zaujal ma, a tak rozhodla som sa vyskusat ho. Popravde, sla som  do toho s malou dusickou lebo u nas akosi nie su udomacnene kolace z kysnuteho cesta plnene masom. Trochu som mala obavu, ako okomentuje manzel moj najnovsi kulinarsky experiment.  Bolo by mi luto keby jeho komentar bol negativny, pretoze kolac je casovo narocnejsi na pripravu. S cestom sa robilo vyborne. Je pruzne, elasticke. Po upeceni je kolac nadherne makky.Je chutny a velmi syty. No a manzel? Ten si vypytal duplu. K tomu uz ziadny komentar netreba.  
Ingrediencie:
rozpis na okruhly plech - 28 cm
cesto:
500 g polohrubej muky
1 KL soli
125 ml mlieka
1PL krystaloveho cukru
1 sacok suseneho drozia 7 g
125 ml kefiru (acidofilneho mlieka , ja som pouzila Buttermilk)
1 vajce
8 PL oleja 

Plnka:
400 g mleteho masa
80 ml masoveho vyvaru
nadrobno nakrajana (nastruhana) cibula
2 struciky prelisovaneho cesnaku
50-70 g nastruhaneho syra
sol, mlete korenie (podla chuti)

1 zltko,1 PL mlieka

Potup:
Z mlieka, cukru a drozdia urobime kvasok. Nezabudneme si zohriat mlieko. Muku preosejeme do misy a pridame sol, kefir,vykysnuty kvasok, vajce, olej a vypracujeme hladke, elasticke cesto. Prikryjeme a nechame nakysnut cca 1 hodinu. Medzitym si pripravime plnku zmiesanim vsetkych surovin, dochutime podla potreby.

Z vykysnuteho cesta odoberieme asi 1 tretinu. Zbytok cesta prikryjeme malou miskou alebo foliou,aby neobschlo.Rozvalkame na hrubku 2-3 mm a vykrajujeme kolieska o priemere 7,5 cm. Spodok zapekacej misy vylozime papierom.Maly trik: pomastime kvapkou oleja dno zapekacej misy a papier sa prilepi a nebude  smykat sa, Aj papier  jemne potrieme tenkou vrstvou oleja. 
Na kazdy kruh ulozime s kavovou lyzickou masovu plnku. Plnku rozotierame  asi do 2mm od okraja, aby pripeceni nevytekala ( takako mne). Navrstvime male mnozstvo struhaneho syra a koliesko prehneme na polovicu. Vznikne polkruh a aj ten prehneme na polovicu ( pozri foto) a konce pritlacenim spojime spolu. Ukladame vedla do zapekacej misy ( plechu). Vezmeme si druhu tretinu cesta a postupujeme rovnako. Cesto, ktore sa nam zvysi z vykrajovania mozeme  zhniest a opat pouzit na vykrajovanie. Prostrednu ruzicku urobime tak,ze prekrojime kruhy na polovicu a 3 casti  (polkruhy ) prelozime postupne na seba a stacame spolu. Tieto som uz neplnila plnkou. Vzniknutu ruzicku ulozime do porostredkun  kolaca.

Ked mame celu misu zaplnenu cestom, prikryjeme ju a nechame cesto naskysnut cca 30 minut. 
Pred pecenim potrieme rozslahanym zltkom s lyzicou mlieka. 
Pecieme vo vyhriatej rure pri teplote 180 stupnov asi 20 minut a potom stiahneme teplotu na 170 stupnov a dopecieme este 15-20 minut. Po dvadsiatich minutach mozeme na vrch kolaca polozit papier na pecenie, aby sa  kolac velmi nepripalil.
Horuci kolac potrieme maslom, prikryjeme papierom napecenie a zlahka polozime nan utierku a nechame vychladnut. Dobru chut!


2 komentáre:

  1. krásna práca :-) zaujalo ma tvarovanie do kvietku, určite skúsim , ale na sladko :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ten vypadá nádherně! Krásnou neděli! Radka

    OdpovedaťOdstrániť

Dakujem za kazdy komentar, aj negativny:)